Drie pijlers voor sterk sponsorschap tijdens veranderingen  

De sponsor is meer dan een leider; het is de ruggengraat van een geslaagde verandering. Samen met drie andere verandermanagementrollen vormt de sponsor een krachtige verandercoalitie (lees hier meer over in onze eerdere blog Vier rollen bij organisatieverandering). In deze blog gaat Garry Chan dieper in op de rol van de sponsor en hoe deze rol het verschil maakt.  

Wie is de sponsor?

De sponsor is vaak een senior manager of leidinggevende die de verandering aanstuurt en verantwoordelijk is voor het waarborgen van de middelen, prioriteiten en focus die nodig zijn om de verandering tot een succes te maken. Een sterke sponsor is de drijvende kracht achter de verandering en communiceert de urgentie en visie aan de hele organisatie. 

Verandering die meerdere bedrijfsonderdelen of vestigingen raken, vereisen een coalitie van sponsors die volgens een gecoördineerde aanpak samenwerken om verandering te stimuleren in ieder onderdeel van de organisatie. De primaire sponsor heeft de taak om deze coalitie tot stand te brengen en hen te activeren en faciliteren om de verandering te sponsoren. Effectieve sponsorcoalities: 

  • Zorgen voor betrokkenheid in de hele organisatie.
  • Creëren steun en medewerking van managers en stimuleren voorbeeldgedrag.
  • Vragen en ontvangen openlijk feedback van management.
  • Stemmen verwachtingen onder people managers af.
  • Creëren, coachen en onderhouden een netwerk van actieve change agents.

Sponsors bepalen projectsucces 

Uit het jaarlijkse onderzoek van Prosci blijkt keer op keer dat de effectiviteit van de sponsor cruciaal is voor het slagen van een project. Het meest recente onderzoek van Prosci laat zelfs zien dat projecten met een zeer effectieve sponsor meer dan twee keer zo vaak (en bijna drie keer zo vaak) de gestelde doelen halen of zelfs overtreffen in vergelijking met projecten met een ineffectieve sponsor (zie de grafiek hieronder). Als sponsors niet het goede voorbeeld geven, de verandering onvoldoende ondersteunen of uitdragen, ondermijnen ze de kans op succes. Uiteindelijk geldt: mensen zullen zich nooit meer inzetten voor een verandering dan de sponsor zelf doet. 

Verband tussen effectief sponsorschap en het bereiken van veranderdoelstellingen:

Verband tussen effectief sponsorschap en het bereiken van veranderdoelstellingen

De drie pijlers van effectief sponsorschap 

Deze pijlers zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden van een sponsor:

1. Actief en zichtbaar leiderschap

  • Het gezicht van de verandering: De sponsor fungeert als de publieke leider van de verandering. Deze zichtbare en actieve steun overtuigt anderen in de organisatie van het belang van de verandering. 
  • Motivatie en inspiratie: Werknemers raken eerder betrokken als ze zien dat de sponsor zich persoonlijk inzet en enthousiast is over de verandering. 

2. Bouwen van een sponsorcoalitie 

  • Breed gedragen steun: Een coalitie van sponsors zorgt ervoor dat de verandering door meerdere leiders wordt gesteund en uitgedragen. Dit wekt vertrouwen wekt bij medewerkers en stakeholders. 
  • Legitimiteit en autoriteit: Als verschillende leidinggevenden de verandering actief promoten, wordt deze als legitiem en belangrijk ervaren binnen de hele organisatie. Dit helpt weerstand te verminderen. 
Most Resistant Groups

Wist je dat het vaakst weerstand tegen verandering optreedt onder mid-level, ten opzichte van senior management, directie en medewerkers? Goede afstemming van verwachtingen en rollen en zichtbare steun en promotie door sponsors helpen om vertrouwen te creëren en weerstand te verminderen. 

3. Communicatie

  • Consistente boodschap: De sponsor communiceert regelmatig, consistent en via verschillende kanalen over de voortgang, successen en uitdagingen. Dit is cruciaal om betrokkenheid en vertrouwen van medewerkers te behouden en versterken. 
  • Barrières aanpakken: Door de hoge positie van de sponsors binnen een organisatie kunnen zij escalaties of politieke barrières aanpakken die het veranderingsproces vertragen. 
Communicatie binnen organisatie per functie

Wist je dat medewerkers sterke voorkeursafzenders hebben van communicatie? Over bedrijfsbrede en strategische veranderingen horen zij bij voorkeur van de sponsor en/of het hoger management. Als het over de specifieke, persoonlijke impact van veranderingen gaat, hebben medewerkers de voorkeur voor directe communicatie met de eigen leidinggevende. 

Maak het verschil met de juiste ondersteuning 

Het slagen van een verandering is onomstotelijk afhankelijk van de effectiviteit van sponsors. Daarom is het ondersteunen van de sponsor een centrale pijler in de verandermanagementaanpak van Valid, de Valid Change Spiral. Wij helpen leiders zich voor te bereiden, de juiste vaardigheden te ontwikkelen en hun cruciale rol in het veranderproces met vertrouwen en effect te vervullen. Onze verandermanagement consultants begeleiden naast specifiek de sponsors, de hele organisatie door middel van strategische planning, coaching en praktische tools. Zo zorgen we ervoor dat jouw verandertraject niet alleen gedragen wordt, maar ook blijvend impact maakt. 

Verandermanagers ondersteunen sponsors en andere rollen tijdens de verandering om hun rol effectief uit te voeren, zijn of haar rol kan vervullen en de verantwoordelijkheden kan dragen. Het belang van verandermanagement wordt extra verduidelijkt en de rol van de sponsor wordt krachtig neergezet zodat succesvolle veranderresultaten behaald gaan worden. 

Over Garry

Garry Chan is Project Manager bij Valid. Dankzij de diverse rollen die hij in zijn carrière heeft vervuld, spreekt hij zowel de taal van (project)management als die van de business en operatie. Hierdoor weet hij veranderingen soepel te laten landen op alle niveaus binnen een organisatie, een echte change maker! Garry is energiek, gestructureerd en bovenal een echte verbinder.

Wat een is een Managed Services Provider?
Vorige artikel Wat is een Managed Services Provider (MSP)?
Volgende artikel Phishing-as-a-Service (PhaaS): De Evolutie van cybercriminaliteit 
Wat een is een Managed Services Provider?