Valid Change Spiral

Veranderen doe je om een doel te bereiken. Bijvoorbeeld efficiënter werken, het voldoen aan regelgeving of omdat de verandering in lijn is met een langetermijnvisie.

Om deze doelen te bereiken is meer nodig dan een ‘oplossing’ neerzetten. Of het nou een nieuw beleid, proces of systeem is. In veel gevallen verandert een nieuwe oplossing namelijk de manier waarop mensen gewend zijn te werken. En waarom zouden mensen hun manier van werken veranderen, als zij niet weten wat dit oplevert of niet goed worden geholpen?  

Met effectief verandermanagement help je medewerkers om een nieuwe werkwijze te omarmen. Hiervoor hebben wij de Valid Change Spiral ontwikkeld. Een model dat je meeneemt in de drie fases van verandermanagement.

Wat maakt de Valid Change Spiral uniek?

  • Pragmatisch maar wel gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en modellen. 
    We gebruiken een bewezen, gestructureerde methode als leidraad (Prosci). De invulling van plannen en activiteiten is afhankelijk van je organisatie en doelen. 
  • Focus op de emotionele impact van veranderingen. Aandacht voor impact naast aandacht voor inhoud is een voorwaarde voor een geslaagde verandering en adoptie.  
  • Duurzame (gedrags)verandering 
    We adviseren over manieren om duurzame (gedrags)verandering te realiseren en de verandering dus goed te integreren in de dagelijkse gang van zaken. 
01_ValidChangeSpiral_Innercircle_part

Awareness – Desire – Knowledge – Ability – Reinforcement

Het ADKAR-model staat centraal in onze aanpak. Dit is een eenvoudig en mensgericht model dat je precies vertelt welke bouwstenen je in welke volgorde moet ontwikkelen om individuele verandering te faciliteren. 

  • Awareness – Bewustzijn over de noodzaak tot veranderen 
  • Desire – De wil om de verandering te steunen 
  • Knowledge – Kennis over hoe te veranderen 
  • Ability – Het vermogen om de vereiste vaardigheden of het vereiste gedrag in de praktijk te brengen 
  • Reinforcement – Versterking om de verandering in stand te houden 

Fase 1: Prepare

Vanuit een heldere succesdefinitie en concrete veranderdoelen brengen we samen de impact van de verandering in kaart en identificeren we de belangrijkste stakeholders en veranderaars in je organisatie, zoals sponsors, managers en ambassadeurs. We onderzoeken waar mogelijke weerstand kan ontstaan en analyseren de mate van change readiness van de organisatie. Uit deze inzichten volgt een strategie om mensen goed mee te nemen in een verandertraject. 

03_ValidChangeSpiral_Prepare_added
04_ValidChangeSpiral_Manage_added

Fase 2: Manage

Nu de koers is bepaald, komen de concrete verander-, communicatie- en trainingsplannen tot stand en tot uitvoering. Deze zijn erop gericht om mensen zo soepel mogelijk hun persoonlijke veranderproces te helpen doorlopen (ADKAR). Een change manager werkt samen met interne veranderaars aan effectieve communicatie, coaching, weerstandsmanagement en aan het actief uitdragen van de verandering. Door de voortgang te meten en monitoren, worden plannen flexibel bijgesteld om optimale resultaten te bereiken. 

Fase 3: Sustain

In deze laatste fase ligt de focus op de lange termijn en zorgen we ervoor dat de verandering een duurzaam onderdeel wordt van de organisatie. Een verandering eindigt namelijk niet na een training of go-live, maar wanneer de nieuwe werkwijze het nieuwe normaal is.  Samen evalueren we zorgvuldig de resultaten en de aanpak, zodat de huidige verandering geïntegreerd kan worden in de dagelijkse praktijk en je organisatie steeds beter en wendbaarder wordt in het aanpakken van volgende uitdagingen. 

05_ValidChangeSpiral_Sustain_added
Valid Change Spiral Final

Benieuwd naar de Valid Change Spiral?

Door onze jarenlange ervaring en theoretische kennis hebben we vele organisaties geholpen bij verandermanagement. Benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen ondersteunen? Neem dan vrijblijven contact op met één van onze experts of lees meer over verandermanagement in onze blogs.

Een aantal klanten die we succesvol begeleid hebben bij veranderingen:

CBS
CBS

Vanuit kennis en ervaring heeft Valid geholpen om de Scrum-teams verder te ontwikkelen”  – Joost Huurman, R&D Director en Programma Manager Phoenix, CBS

Ambukancezorg Limburg
AmbulanceZorg Limburg

“In dit soort complexe trajecten is het belangrijk om erop te kunnen vertrouwen dat we toch in control zijn.”  Michel van Zundert, Informatie Manager van Ambulancezorg Limburg

Medtronic
Medtronic

“Veel complimenten voor de manier waarop het project is gelopen en voor het eindresultaat”. Patrick van Weert, Senior IT Supervisor Medtronic

AZL
AZL

“Door de open manier van communiceren en de gedegen inhoudelijke afstemming met Valid hadden we alle vertrouwen in de migratie.”  – Edward Heijkers, Directeur IT AZL